Museumweek met Quinty en Splinter

Splinter Chabot en Quinty Misiedjan maken tijdens de Nationale Museumweek 2022 een tour langs een aantal Nederlandse musea waar ze ontdekken hoe musea hun wereld openen. Je krijgt een voorproefje van de activiteiten die je tijdens de Museumweek kunt bezoeken. Kijk van 4 t/m 10 april elke dag vanaf 17:00 uur naar een nieuwe video en laat je inspireren!

Aflevering 7

10 april (7/7)

In deze aflevering gaat Quinty naar het Fries Museum in Leeuwarden. Daar loopt ze samen met Sietske Poepjes, gedeputeerde van de provincie Friesland en Vera Carasso, directeur van de Museumvereniging, mee met de geurenrondleiding door ‘À la campagne! Het Franse licht van Maris tot Monet’.

Aflevering 6

9 april (6/7)

In deze aflevering bezoekt Splinter het Nationaal Gevangenismuseum in Veenhuizen. Hij ontdekt het verhaal van justitie en armenopvang in Nederland. Splinter doorloopt het verhaal van gevangenen door de jaren heen en komt zelf ook heel even in een cel terecht.

Aflevering 5

8 april (5/7)

In deze aflevering gaat Quinty op bezoek bij de Kunsthal Rotterdam. Ze bekijkt in de tentoonstelling ‘Calder Now’ het werk van Alexander Calder en door hem geïnspireerde kunstenaars. Ook gaat ze zelf aan de slag met haar eigen kunstwerk in ‘Studio Calder Now’.

Aflevering 4

7 april (4/7)

In deze aflevering is Splinter in het Drents Museum in Assen. Hij bezoekt de tentoonstelling ‘Viva la Frida’. Hier komt hij van alles te weten over het leven van de taboedoorbrekende Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo door middel van schilderijen, tekeningen, foto’s en persoonlijke items. Daarna waagt Splinter nog een dansje bij de ‘Frida Friday' borrel. Als dat maar goed gaat!

Aflevering 3

6 april (3/7)

In deze aflevering is Quinty in Rijksmuseum Boerhaave in Leiden waar ze de wereld om ons heen van heel klein tot heel groot te zien krijgt. Van het universum tot de eerste microscoop en het coronavirus.

Aflevering 2

5 april (2/7)

In deze aflevering gaat Splinter naar Museum van de Geest | Dolhuys, waar hij leert wat met aandacht kijken naar kunst met je doet. Hij reist daarna naar het Van Gogh Museum om zelf deel te nemen aan een mindfulness sessie in de tentoonstelling Van Gogh en de olijfgaarden.

Aflevering 1

4 april (1/7)

In deze aflevering bezoekt Quinty MU Hybrid Art House op Strijp-S in Eindhoven. Ze ontdekt wat hybride kunst is en ervaart de installatie ‘Spiraling into Infinity’. De kunstenaars, Children of the Light, vertellen over de gedachten achter deze creatie.