Sawada's vriendelijke monsters
Vriendelijke monsters
Met zijn lange vingers maakt Sawada langzaam één voor één doornen vast aan zijn sculpturen. Hij houdt van het gevoel van rollende klei tussen zijn vingers. Op een zeer perfectionistische manier maakt hij aardewerken beelden die er uit zien als vriendelijke monsters. Het is vooralsnog onduidelijk of hij een beeld in zijn hoofd namaakt of simpelweg doet wat zijn instinct hem ingeeft op het moment dat hij aan het werk is. Hij werkt kalm en ritmisch, zonder aarzelen, wat suggereert dat hij een visie heeft van hoe het voltooide werk er uit komt te zien. Zelfs grote beelden rondt hij af in vier of vijf dagen.
Communiceren via kunst
Sawada praat nauwelijks; hij communiceert via de kunst. De sculpturen hebben al velen gefascineerd. Zijn werk was voor het eerst in Europa te zien tijdens de tentoonstelling Art Brut Japonais in Parijs (2008-2009). Nog meer faam oogstte Sawada door zijn deelname aan de Biënnale van Venetië (2013). Zijn werk is o.a. opgenomen in de collecties van Museum van de Geest en Collection de l’Art Brut.