Openingstijden, adres & telefoonnummer

Amstel 51
1018 EJ Amsterdam

Het Outsider Art Museum in de Hermitage in Amsterdam
Museum van de Geest | Outsider Art is gevestigd in de Hermitage in Amsterdam.
Bezoekers in het museum bekijken kunst
Bewonder 'rauwe kunst'
Entree Museum van de Geest | Outsider Art in de Hermitage in Amsterdam

In Museum van de Geest | Outsider Art in de Hermitage is ontwapenende, niet gepolijste kunst te zien. Stap een compleet nieuwe wereld binnen en wordt meegenomen in de wilde achtbaan van deze kunstenaars.

Bezoek naast de vaste collectie de wisselende tentoonstellingen. De kunstenaars laten zich niet belemmeren door geldende kunstconventies en hun pure werk toont een ongefilterde weerspiegeling van hun innerlijke wereld.

Toonaangevende werken van nationale en internationale Outsider-kunstenaars

De laatste jaren is Outsider Art met een ware opmars bezig in de kunstwereld. Niet zo gek, want deze kunststroming weet je te raken en laat niet meer los.

Na de Eerste Wereldoorlog kwam Outsider Art als stroming volop in de belangstelling. Psychiater Hans Prinzhorn (1886-1933) publiceerde zijn boek ‘Bildnerei der Geisteskranken’ met een grote collectie werken van mensen uit psychiatrische instellingen. Veel kunstenaars lieten zich hierdoor inspireren, onder wie Salvador Dalí, Karel Appel en Asger Jorn.

Eén van de eerste musea die interesse toonde in deze kunstvorm, was het Museum of Modern Art in 1929 in New York. Directeur Alfred Barr noemde autodidactische kunst één van de drie ‘grote bewegingen van de moderne kunst’, samen met het surrealisme en de abstractie.

In 1949 bedacht de Franse kunstenaar Jean Dubuffet de term ‘Art Brut’, wat ‘rauwe kunst’ betekent. De Engelse kunsthistoricus Roger Cardinal lanceerde in 1972 de term ‘Outsider Art’.

In 2013 zorgde de Biënnale in Venetië voor een doorbraak van Outsider Art in de internationale kunstwereld. Met de oprichting van Museum van de Geest | Outsider Art in de Hermitage Amsterdam is er sinds 16 maart 2016 een permanente plaats voor de ontwikkeling van actuele Outsider Art in Nederland.

Nog geen Museumkaart?

Faciliteiten

• Restaurant
  • Drinken
Meer informatie op de museumsite
Het werk Waarheidfestival van outsider kunstenaar Willem van Genk

Pronkstukken van Museum van de Geest | Outsider Art

Leer meer over de Zeppelin van Willem van Genk, Sawada's vriendelijke monsters, mysterieuze wezens uit Teheran en Henry Darger.