Nederlands Zilvermuseum

Meet the maker: Anke Akerboom

Zondag 26 mei van 14 tot 16 uur

Activiteit

Ontmoet 26 mei 2024 de maker van het geëxposeerde werk in 'Een feest van JEWELSte', edelsmid en sieradenontwerpster Anke Akerboom, in het Nederlands Zilvermuseum.

Circulair sieraard

Bij Een feest van JEWELste ontdek je hoe Anke van schijnbaar waardeloos materiaal een waardevol circulair sieraad weet te maken. Daarbij merkt ze op: 'Zo ontstaan sieraden die niet alleen versieren maar ook kunnen ontregelen en shockeren.'

The making of the maker

Anke Akerboom (1957) begon op de Vakschool in Schoonhoven, waar al snel bleek dat ze geen standaard student was. Anke startte haar carrière bij de bekende Amsterdamse emailleur Nico Witteman. Als zelfstandig edelsmid restaureerde ze emaille sieraden voor antiquairs en het Koningshuis. Met haar autonome emailleerwerk ontving ze diverse nominaties en won zij de Japanse Mainichi Newspaper Award. In Japan volgde ze lessen bij de internationaal vermaarde avantgarde kunstenaar-edelsmid Kohei Miyata.

Haar oeuvre

Met traditie als uitgangspunt werkt zij nog dagelijks aan een oeuvre, gekenmerkt door evolutie: met veranderende technieken, nieuwe materialen en steeds die frisse blik. Zo verrast ze of maakt een statement. Ze realiseert bijvoorbeeld een ketting van cavia-keutels, waarmee ze iets schijnbaar waardeloos juist waardevol én circulair maakt. Telkens zoekt ze vernieuwende combinaties van materialen, waar uiteindelijk unieke sieraden mee ontstaan. 'De stroom aan ideeën komt sneller dan de tijd die ik kan besteden om deze te realiseren.'

Meet the maker

Op 26 mei 2024 heb je de kans om edelsmid en sieradenontwerpster Anke Akerboom te ontmoeten in het Nederlands Zilvermuseum. Van 14:00 t/m 16:00 uur staat Anke paraat bij haar overzichtsexpositie op de eerste etage. Een unieke kans om kennis te maken met Anke en allerlei vragen te stellen over haar oeuvre, carrière en passie voor het vak.

Bezoekersinformatie

Toegang is inbegrepen bij een entreeticket voor het museum.

Zondag 26 mei van 14 tot 16 uur

Nederlands Zilvermuseum