Museum De Wieger

In de Ateliers: Michiel van Bakel - Objectief Landschap. Van Utopia tot Peel

26 november 2023 t/m 1 april 2024

Tentoonstelling

Deze activiteit is afgelopen.

In deze tentoonstelling wordt de toeschouwer meegenomen op een reis door landschappen en media die de kunstenaar fascineren. Van Bakel legt zijn leefomgeving vast op een onconventionele manier. Niet snel met een telefooncamera, maar met zelfgebouwde camera’s, lenzen en cameraopstellingen.

Bogwaters

Michiel van Bakels werkwijze is technisch en experimenteel. Dat blijkt onder meer uit het samenwerkingsproject met Glasmuseum Leerdam waarin hij glazen bollen, lenzen en camerahuizen liet blazen die hij inzette om ‘Blauwdruk van een stad’ te maken, een serie afdrukken waarop alleen gebouwen en bomen te zien zijn. Het levert wonderlijk verstilde beelden op die de blik van de beschouwer uitdagen. Speciaal voor de tentoonstelling in De Wieger bewerkte Michiel van Bakel de film Bogwaters, over het Peellandschap en de Helenavaart, naar een interactieve installatie waarin bezoekers het tijdsverloop van de beelden in eigen hand kunnen nemen. Van enorme versnelling tot totale verstilling.

De Peel

Bogwaters is te zien samen met werk van Gerrit van Bakel waarin ook de nadruk ligt op de schoonheid van het unieke natuurgebied de Peel. Voor het eerst wordt het werk van beide kunstenaars in deze landschappelijke context samen getoond. In veel van zijn werken nam Gerrit van Bakel de Peel als middelpunt. Hij had een diepgeworteld gevoel van bezorgdheid over onze planeet en in het bijzonder het Peelgebied waar hij woonde. Veertig jaar geleden al vertelde hij ons wat nu nog altijd actueel is: laten we op een andere manier met de wereld omgaan, voordat het te laat is. Ook Michiel van Bakel zet ons met zijn dromerige en vervreemdende beelden aan tot nadenken over onze omgeving en de natuur.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

26 november 2023 t/m 1 april 2024

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
2 3 4 5 6 7