Huygens' Hofwijck

Huygens Museum Dag van het Kasteel

maandag, 20 mei 2024

Activiteit

Deze activiteit is afgelopen.

Kom op Tweede Pinksterdag, maandag 20 mei, naar Hofwijck tijdens de Dag van het Kasteel. Stap binnen en laat je onderdompelen in de rijke geschiedenis van deze prachtige buitenplaats. Met het thema Aan tafel! belooft het een dag vol gezelligheid en beleving te worden.

Veel leuke activiteiten

Ontdek tijdens de Dag van het Kasteel op Hofwijck een scala aan activiteiten! Van 10.00 tot 15.00 uur staan er schminkers klaar om jou om te toveren. Naast het schminken kun je genieten van Oudhollandse spelletjes, knutselen in de Oudhollandse keuken, smullen van heerlijke taart en popcorn kopen. Van 11.00 tot 13.00 uur komt ook Ballonman Pieter langs om prachtige balloncreaties te maken (let op: om 13.00 uur vertrekt hij). Maar dat is nog niet alles! Verken ook de keukengeheimen van Hofwijck tijdens de tentoonstelling Aan tafel met Huygens. En vergeet niet om een kijkje te nemen op zolder, waar je kunt zien hoe specerijen al eeuwenlang worden gebruikt om ons eten lekkerder te maken. Leer hoe ze eruit zien, hoe ze ruiken en waar ze vandaan komen. Er is zelfs een puzzel bij! En voor de nieuwsgierigen: waarom kun je het water uit de gracht niet zomaar drinken? Met behulp van een microscoop kun je zelf de levende diertjes bekijken die in het water leven!

Aan tafel!

Het thema van de landelijke Dag van het Kasteel is dit jaar Aan tafel!. Zonder eten is er geen leven mogelijk. Daarom staat een groot deel van ons leven in het teken van voedsel. Dat was zeker vroeger nog meer het geval bij de kastelen en buitenplaatsen. Je kon immers minder makkelijk aan voedsel komen dan tegenwoordig. Zo hadden ze bijvoorbeeld vaak hun eigen moestuin, boomgaard en oranjerie. Er was veel keuken- en tuinpersoneel nodig voor de teelt en bereiding. Daarnaast was het gebruikelijk dat je de nodige tafeletiquette hanteerde en men serveerde het voedsel graag op prachtige serviezen. Eten was in die tijd niet alleen noodzakelijk maar zeker ook een luxe. En daarom ook een middel om met rijkdom te kunnen pronken.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

maandag, 20 mei 2024

Juli 2024
Ma Di Wo Do Vr Za Zo

Huygens' Hofwijck

Westeinde 2a
2275 AD Voorburg

zo 12:00 - 17:00 uur
ma - di Gesloten
wo - vr 12:00 - 17:00 uur

Extra informatie

50% korting op jouw ticket (gratis voor Museumkaarthouders).