Frans Hals Museum Hal

Koortsdroom. Versmelting van mens en dier.

17 november 2023 t/m 3 maart 2024

Tentoonstelling

Deze activiteit is afgelopen.

In de tentoonstelling Koortsdroom staat de relatie tussen mens en dier centraal. Hedendaagse kunstenaars laten zien hoe mens en dier versmelten: intens, kleurrijk, fantasievol en vaak met een onheilspellend randje.

Beast and Feast

In sprookjes, legendes en populaire cultuur staan dieren vaak symbool voor de mens en krijgen ze menselijke eigenschappen toegeschreven. Het uitgangspunt van de tentoonstelling is het nieuwe, niet eerder vertoonde, videokunstwerk Beast and Feast van de Prix de Rome-genomineerde Josefin Arnell. In Beast and Feast gaat een politieagente op zoek naar het perfecte politiepaard. De psychologische kwelling die ze tijdens die zoektocht ervaart, wordt angstaanjagend echt: langzaam verandert de vrouw in haar ideale paard.

Het Frans Hals Museum combineert Beast and Feast met een unieke mix van hedendaagse kunst die de relatie tussen mens en dier behandelt. Van het boosaardige sprookje The Bird Game (van Marianna Simnett) en de maatschappijkritische vliegende olifant van Dena Yago (uit de rijke collectie van het Frans Hals Museum) tot de fantasierijke sculpturen van Mamali Shafahi en de dromerige schilderijen van Donglai Meng. En ook het bijzonder werk van Jeroen Eisinga, Jana Euler, Valentina Gal, Hadrien Gérenton, Juliana Huxtable & Hannah Black, Marc Mulders, Markus Selg en Luuk Wilmering. Met deze fantasierijke trip van een tentoonstelling laat het Frans Hals Museum bezoekers dromen met de ogen open.

Let op sommige beelden kunnen als schokkend worden ervaren.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

17 november 2023 t/m 3 maart 2024