Centraal Museum

Gesprekkenserie CM x FOTODOK: de fotografische blik

zaterdag, 13 april 2024

Deze activiteit is afgelopen.

Kijken we nog wel met het blote oog naar de wereld, of ervaren we deze indirect, via beelden? En wat doet dit met onze ervaring van de werkelijkheid? Daarover gaan diverse gasten op 13 april in gesprek.

De fotografische blik

De kunstenaars die in de jaren ’60 en ’70 fotorealistisch begonnen te werken behoorden tot de eersten die signaleerden hoe beeldcultuur onze perceptie van de werkelijkheid overnam. Dat was voor deze kunstenaars de reden om niet langer naar geleefde ervaring te schilderen, maar om bestaande afbeeldingen als uitgangspunt voor hun schilderijen te nemen. Met veelal zelf geschoten foto’s als vertrekpunt, werd de realiteit in de geschilderde voorstellingen subtiel gemanipuleerd om de wisselwerking tussen oog, camera en beeld te onderzoeken. Hierdoor wierpen deze kunstenaars de vraag op wat de werkelijkheid eigenlijk is en hoe we deze waarnemen - een vraag die alleen maar relevanter is geworden nu we zelf met onze eigen telefoons kunnen filmen en fotograferen en deze beelden direct via verschillende kanalen delen. Wat kunnen experts op het gebied van fotografie, beeldende kunst en beeldredactie in de journalistiek ons vertellen over de impact van beeldcultuur op onze ervaring van de werkelijkheid?

Te gast

Bij deze editie van ‘De impact van beeldcultuur’ zijn te gast: Hanneke Grootenboer (kunsthistoricus), Isabelle van Hemert (beeldredacteur De Correspondent) en Tina Farifteh (fotograaf en filmmaker). Vooraf aan het gesprek vindt een inleidend interview plaats met Esmee Postma, gastconservator van Op scherp. De gasten worden geïntroduceerd door een beeldcolumn samengesteld door Femke Rotteveel, directeur van FOTODOK.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

zaterdag, 13 april 2024

Ma Di Wo Do Vr Za Zo
Beschikbare tijden op 13 april 2024:
  • 14:00 - 15:30 uur

Centraal Museum