Rijksmuseum Twenthe

SO FUTURE (RMT x GOGBOT)

18 Juni 2022 bis einschl. 25 September 2022

Diese Aktivität wurde beendet.

Rijksmuseum Twenthe organiseert voor de tweede keer een grote tentoonstelling in samenwerking met GOGBOT. Deze keer gaat het over de kijk op de toekomst. Wat is de waarde en betekenis van toekomstvoorspellingen en, daarmee samenhangend, toekomstproductie?

Toekomst

In deze hectische tijden zijn we overspoeld met toekomstscenario’s, waarvan sommige extreem positief zijn en andere juist heel somber. Bij de tentoonstelling SO FUTURE zie je dat aan, maar ga je net niet doemdenken of simplistisch utopisch dromen. Toekomstbeelden vormen de basis van ons handelen. Hoe we deze beelden vormgeven is daarom van het hoogste belang. Het gaat uiteindelijk niet om welke toekomst we kunnen verwachten, maar wat voor toekomst we willen.

Kunstenaars

In de tentoonstelling is werk te zien van Isabelle Arvers, Jeremy Bailey, Constant, DISNOVATION.ORG, Femke Herregraven, Viviane Komati, Amor Muñoz, Sabrina Ratté, Jonas Staal i.s.m. Jan Fermon, Stanza, Ivar Veermaë en ViaOral.

Toekomstvisies

In SO FUTURE ga je voorbij aan de populaire, vaak puur economisch gestuurde toekomstvisies en ligt de focus juist op alternatieve manieren van denken over vandaag en morgen. Zonder helder doel of vooruitzicht voelt kritiek op hedendaags beleid alleen maar negatief en onproductief. Daarnaast schrijven ongeschreven mediawetten voor dat sensationeel en controversieel nieuws eindeloos herhaald en herkauwd wordt, een praktijk die zorgt voor ongebreidelde aandacht voor irrationele verspreiders van nepnieuws en samenzweringstheorieën en een klakkeloos overnemen van 'voorspellingen' uit het Big Tech bedrijfsleven.

Gevaarlijke leegte

We leven met een dusdanige overvloed aan gebrekkige visies en perspectieven dat het grote publiek steeds meer afstand neemt van politiek en realiteit, een ontwikkeling die perfect geïllustreerd wordt door de opkomst van memes, het sociale mediaformat bij uitstek. De meme-cultuur is in zekere zin giftig, omdat elk onderwerp met ironie benaderd wordt. Memes zijn het ultieme postmoderne wapen. Ze kunnen naar een gevaarlijke leegte leiden en representeren ook een potentieel kantelpunt.

Diese Aktivität wurde beendet. Daran können Sie nicht mehr teilnehmen.

Alle aktuellen Aktivitäten anzeigen auf Was läuft?

18 Juni 2022 bis einschl. 25 September 2022

Rijksmuseum Twenthe