Het Kindje Jezus van Praag

Het Kindje Jezus van Praag     Een bijzondere kopie, gemaakt rond 1850

Bedevaart

Eeuwenlang was de Tsjechische hoofdstad Praag het doel van een van de grote bedevaarten in Europa. Tienduizenden gelovigen trokken naar Praag om er neer te knielen aan de voeten van een klein beeld uit de16e eeuw dat het Jezuskind voorstelde. Een beeld dat een ieder genade gaf die in vertrouwen bad. Het Kindje Jezus van Praag is altijd gekleed. De garderobe omvat meer dan 85 kledingstukken.

Kopie

Het beeld in museum de Pelgrim is een bijzondere kopie, gemaakt rond 1850. Het komt oorspronkelijk uit Duitsland en is op de vlucht voor het communisme naar Nederland gekomen. Dit beeldje stond in een kerkje tussen Arnhem en Nijmegen en heeft daarna een tijd lang rond gezworven. Het is geschonken door Pastor Siegmund.

Museum De Pelgrim

Marktstraat 13