Japanmuseum SieboldHuis

Japanse esthetiek in fotografie en keramiek

23 September 2022 bis einschl. 15 Januar 2023

Diese Aktivität wurde beendet.

Ruim 100 werken van nationale en internationale kunstenaars tonen het Japanse esthetische concept wabi-sabi, waarbij de schoonheid van imperfectie en vergankelijkheid centraal staat. Fotografie en keramiek maakt het begrip inzichtelijk.

Wabi-sabi

De kunstenaars in de tentoonstelling zijn alle op hun eigen wijze beïnvloed door wabi-sabi. Dat zie je bijvoorbeeld in een foto van smeltende sneeuw, gedrukt op handgeschept papier, of bij een simpele asymmetrische theekom met een barst in het glazuur. In het werk van de keramisten Ohira Shingo en Sano Naoko is de invloed van wabi-sabi merkbaar in de organische vormen, de soort klei en de aardse kleuren van hun objecten.

Fotografie en keramiek

Bij sommigen fotografen uit de invloed van wabi-sabi zich in de keuze van het onderwerp of hoe het gefotografeerd is, zoals in de foto’s van Kawauchi Rinko, Albarrán Cabrera en Werner Bischof. In ander werk is wabi-sabi te bespeuren in de materialen waarop is geprint. Zo hebben een aantal kunstenaars hun beelden gedrukt op handgemaakt washi-papier, zoals Horie Mika, Kobayashi Nobuyuki, Ogino Naoyuki, Ninomiya Naohiro, Ito Keiichi en Paul Cupido. Ook hebben kunstenaars alternatieve print-technieken gebruikt met natuurlijke materialen zoals de cyanotypie bij Horie Mika’s werk, de collages van Margaret Lansink, de zoutafdrukken van Ogino Naoyuki en de screen-printing met zilver en sulfer door Takasugi Norio. Het is vaak de combinatie van de beelden en de wijze waarop ze gepresenteerd zijn, met bijvoorbeeld duidelijk zichtbare imperfecties of leegtes die een kunstwerk wabi-sabi-achtig maakt, zoals in het werk van Yamamoto Masao, Kajioka Miho en Casper Faassen.

Reflectie

In een tijd waarin alles mooier, sneller en beter moet, geeft deze tentoonstelling de mogelijkheid voor reflectie en de persoonlijke ervaring van het Japanse esthetische concept van wabi-sabi.

Diese Aktivität wurde beendet. Daran können Sie nicht mehr teilnehmen.

Alle aktuellen Aktivitäten anzeigen auf Was läuft?

23 September 2022 bis einschl. 15 Januar 2023

Japanmuseum SieboldHuis