De vulpen en de akte van capitulatie - 1945

De vulpen en de akte van capitulatie - 1945     Was getekend: Charles Foulkes

Het is eigenlijk maar een bescheiden pennetje, dat van de generaal, toch is daarmee de capitulatieovereenkomst getekend. Alleen als je goed kijkt zie je dat er 5 May 1945 op geschreven staat. Dit is de vulpen waarmee Charles Foulkes op 5 mei 1945 in hotel De Wereld in Wageningen de Instrument of Surrender of 25th German Army heeft ondertekend.

Cadeautje van de Ereburger

De Canadese generaal is de pen zelf in Wageningen komen overhandigen. Dat gebeurde op 3 mei 1948, tijdens een buitengewone vergadering van de gemeenteraad , waarin hij werd geïnstalleerd als Ereburger van de Stad Wageningen.

Dankbaarheid

Nadat aan het eind van de zitting de volksliederen van Nederland en Canada waren gespeeld, greep Foulkes bij verrassing nogmaals de microfoon om te melden dat hij uit dankbaarheid de pen wilde schenken waarmede destijds de overeenkomst betreffende de onvoorwaardelijke overgave van het Duitse leger werd ondertekend, aldus de notulen van de gemeenteraad.

De Casteelse Poort

Bowlespark 1a