Kader Attia, Reason’s Oxymorons, 2015, video-installatie, ter beschikking gesteld door de kunstenaar en het Hood Museum of Art, Dartmouth College, en Lehmann Maupin, foto: Max Yawney

Kader Attia     Video-installatie uit 2015     Foto Max Yawney

Reason’s Oxymorons

Reason’s Oxymorons, een video-installatie met 18 kanalen uit 2015, verkent manieren om met trauma en letsel om te gaan en brengt cultuurpraktijken en -perspectieven uit de hele wereld bijeen omtrent subjectiviteit, de psyche en verbeeldingskracht. 18 video’s werken de specifieke culturele kenmerken van herstel uit. De geïnterviewde experts beschikken over een schat aan kennis en ervaring op het gebied van psychiatrie, etnografie, sjamanisme, filosofie, geschiedenis, enzovoort. Terwijl herstel in het westen vaak een strategie is om onvolkomenheden en ‘gebrokenheid’ te corrigeren of te verbergen, omarmt men littekens in een niet-westerse context vaak als een natuurlijk onderdeel van het genezingsproces. Sporen van wonden uit het verleden zijn dan een rijke bron van weerstand en kennis. Het werk erkent deze tweedeling tussen westen & niet-westen en belicht de voortdurende kolonisatie van de psyche in het kader van de verplichte assimilatie van uiteenlopende culturen.

Grijze kantoorhokjes

De video’s zijn te zien op computerschermen in anonieme, gestandaardiseerde, geprefabriceerde, grijze kantoorhokjes, op het hoogtepunt van de westerse modernistische utopie geïntroduceerd als het lichtende voorbeeld van autonomie, flexibiliteit en vooruitgang. In plaats daarvan werden zij symbool voor de architectuur van controle en voor de atomisering, precarisering en vervangbaarheid van arbeiders. Het bezoekers uit onbelemmerd hun eigen koers door het doolhof te volgen, de beperkende compartimenten te doorkruisen en verbanden tussen perspectieven te leggen die gezamenlijk, in - asynchroon - koor, nieuwe paden naar dekoloniaal herstel ontrafelen.

Kader Attia, Reason’s Oxymorons, 2015, video-installatie, ter beschikking gesteld door de kunstenaar en het Hood Museum of Art, Dartmouth College en Lehmann Maupin

BAK, basis voor actuele kunst

Pauwstraat 13A
3512 TG Utrecht