Spoorwegmuseum

Open Trein Festijn 2023

7 April 2023 bis einschl. 10 April 2023

Event

Diese Aktivität wurde beendet.

In het Paasweekend gooit het Spoorwegmuseum de deuren open! Tijdens het ‘Open Trein Festijn’ zijn 4 dagen lang meer dan 30 treinen geopend, ook treinen die normaal voor publiek gesloten blijven. Een bijzonder kijkje achter de schermen.

Achter de schermen

Je krijgt een bijzonder kijkje achter de schermen. Behalve de treinen zijn ook andere bijzondere plekken in het museum toegankelijk zoals de koninklijke wachtkamer, de stationskapper en het seinhuis. Rondleiders en vrijwilligers geven tekst en uitleg.

Op de bok

Heb je altijd al eens binnen willen kijken in het dinerrijtuig van de Oriënt Express, het directierijtuig van de NS of de legendarische Blokkendoos? Op alle plekken in het museum staan de rondleiders met de sleutels klaar. Je kan verschillende routes volgen langs stoomlocomotieven, elektrische- of dieselelektrische treinen, post- en personenrijtuigen. Klim ook eens op de bok van een echte stoomlocomotief en ervaar hoe het is om machinist te zijn op zo’n stalen monster.

High Tea

Het Spoorwegmuseum heeft een aantal historische restauratierijtuigen in de collectie. Eén daarvan, de WR 4249, krijgt voor de gelegenheid zijn oude functie terug. Geniet van een uitgebreide high tea in dit rijtuig, reserveren kan via de website.

Wat je normaal niet ziet

Betreed de koninklijke wachtkamer waar koningin Wilhelmina eind 19e eeuw haar gasten ontving. In het seinhuis bedienen ze de seinen en wissels nog handmatig. Kijk mee met de demonstraties van de vrijwilligers en ontdek de werking van het seinwezen. De stationskapper is van oudsher een ontmoetingsplek voor de notabelen van de stad. De kapperszaak in het Maliebaanstation is voor de gelegenheid geopend. Vroeger woonde de stationschef met zijn familie op het station. De oude stationschefwoning van Bilthoven staat tegenwoordig op het terrein van het museum. Luister hier naar de verhalen over de werkzaamheden op het station.

Open Trein Festijn Spoorwegmuseum

Diese Aktivität wurde beendet. Daran können Sie nicht mehr teilnehmen.

Alle aktuellen Aktivitäten anzeigen auf Was läuft?

Für Kinder von 5–18 Jahren und erwachsene

7 April 2023 bis einschl. 10 April 2023