Museum De Lakenhal

David Bailly - Tijd, dood en ijdelheid

10 März 2023 bis einschl. 2 Juli 2023

Diese Aktivität wurde beendet.

Tijd is ons meest kostbare bezit. Dat idee staat centraal in vanitasschilderijen. Leer meer over de Leidse kunstenaar in Museum De Lakenhal in Leiden tijdens de tentoonstelling David Bailly - Tijd, dood en ijdelheid.

Symboliek

Bailly's Vanitasstilleven uit 1651 zit boordevol symboliek en verwijzingen naar het verstrijken van de tijd en de eindigheid van het leven. Bijna 400 jaar nadat het werd gemaakt blijft het werk fascineren. De zeepbellen en kaarsen die verwijzen naar vanitas, de verfijnde techniek, de vele portretten en het verhaal van de schilder zelf: er is zoveel in te ontdekken. In deze David Bailly - Tijd, dood en ijdelheid staat vanitas, dit meesterwerk én zijn maker centraal.

Meesterwerk

Bijna vierhonderd jaar nadat het werd gemaakt, blijft David Bailly’s Vanitasstilleven met portret van een jonge schilder kunsthistorici fascineren. Het meesterwerk roept allerlei vragen op. Is er sprake van een zelfportret? Waarnaar verwijzen de verschillende voorwerpen in het schilderij? En wie is de mysterieuze vrouwfiguur die tegen de achterwand verschijnt? De afgelopen jaren werkten conservatoren van Museum De Lakenhal samen met experts van onder meer de universiteit Leiden en het Rijksmuseum. In dit onderzoek brachten zij voor het eerst het oeuvre van Bailly in kaart, kwamen ze onbekende portretten van hem op het spoor en ontdekten verborgen gezichten onder de verflagen van zijn meesterwerk.

Meer leren

Van 10 maart t/m 2 juli ontdek je het antwoord op al deze vragen, en meer, tijdens de tentoonstelling: David Bailly – Tijd, dood en ijdelheid. Laat je bijvoorbeeld door de tentoonstelling heen leiden met de audiotour over het leven en oeuvre van Bailly of een gratis rondleiding door de kunstkenners elke zaterdag en zondag. Wil je graag nóg meer leren over deze bijzondere schilder en zijn meesterwerk? Meld je dan alvast aan voor één of meerdere lezingen door experts, in samenwerking met Studium Generale. Of ga samen met je gezin op onderzoek uit door de tentoonstelling met het Familiespoor. Liever zelf kunst maken? Kom dan langs het Open Atelier, waar je elke zondag heerlijk kan kliederen en kleuren geïnspireerd door Bailly.

Diese Aktivität wurde beendet. Daran können Sie nicht mehr teilnehmen.

Alle aktuellen Aktivitäten anzeigen auf Was läuft?

10 März 2023 bis einschl. 2 Juli 2023

Museum De Lakenhal