Eye Filmmuseum

Janis Rafa – Feed me. Cheat me. Eat me

14 Oktober 2023 bis einschl. 7 Januar 2024

Diese Aktivität wurde beendet.

Eye Filmmuseum presenteert een solotentoonstelling van de Griekse kunstenaar en filmmaker Janis Rafa. Haar films en video-installaties richten zich op de relatie tussen mensen en andere wezens.

Video-installaties en films

In de evocatieve films en video-installaties van kunstenaar en filmmaker Janis Rafa hoor je zelden gesproken woord. In plaats daarvan richt ze zich op de stille aanwezigheid van tamme of wilde dieren – honden, paarden, vogels et cetera – en maakt ze tot drijvende kracht van haar poëtische composities. Janis Rafa’s verhalen handelen over menselijke angsten, verwachtingen en mislukkingen én ze leggen nadruk op dierlijke instincten, ongetemd gedrag en het menselijk onvermogen samen te leven.

Dieren en landschappen

Rafa’s beeldtaal is filmisch en verleidelijk. Toch is haar werk verontrustend: het dwingt je na te denken over prangende kwesties zoals de relatie van mensen onderling en met de wereld om hen heen. Haar meest recente werken – ze gaan in Eye in première – richten zich op de spanning tussen de zorg voor én uitbuiting van dieren en landschappen door menselijke uitvindingen en verlangens.

Melancholie

Rafa’s nieuwe werk neigt naar speelse erotiek en fysiek contact, door middel van woordspelingen en de herbestemming van gebruiksvoorwerpen, normaliter ontworpen om dieren in bedwang te houden. De titel van de expositie – Janis Rafa - Feed me. Cheat me. Eat me – vat het onderliggende gevoel van melancholie en grilligheid samen dat continu terugkeert in haar werk.

Janis Rafa

Janis Rafa (1984, Griekenland), studeerde aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. In 2022 werd haar werk Lacerate (2020) geselecteerd voor de tentoonstelling The Milk of Dreams op de 59e Biënnale van Venetië. In 2018 presenteerde het Centraal Museum in Utrecht haar tentoonstelling Eaten by Non-Humans en in 2023 was haar expositie Riddles for Resilient Tongues te zien in opbo studio in Athene. Met haar speelfilmdebuut Kala Azar won Rafa de IFFR 2020 KNF Award.

Diese Aktivität wurde beendet. Daran können Sie nicht mehr teilnehmen.

Alle aktuellen Aktivitäten anzeigen auf Was läuft?

Datum & Uhrzeit

14 Oktober 2023 bis einschl. 7 Januar 2024