Spoorwegmuseum

Expeditie Posttrein: doe de postspellen

17 mei 2022 t/m 27 november 2022

Deze activiteit is afgelopen.

Wist jij dat er vroeger speciale posttreinen waren die 's nachts de post vervoerden? In de tentoonstelling Expeditie Posttrein zijn de oude posttreinen van het Spoorwegmuseum te zien. Help jij postconducteur Willem met zijn werkzaamheden?

Postexpeditie

Het vervoeren van post en pakketten naar de juiste bestemming wordt ook wel ‘expeditie’ genoemd. Als postconducteur moet je ervoor zorgen dat alle post veilig en wel op zijn bestemming komt. Ga op expeditie met je stempelkaart en ontdek welke treinen de post vervoerden. Je zou Willem enorm helpen door in elke trein een aantal opdrachten uit te voeren. Zet bij iedere opdracht een stempel bij het goede antwoord. Maar let op de tijd… bij de spoorwegen en de post is tijd geld, dus elke opdracht moet binnen drie minuten gedaan zijn!

Brieven sorteren

Als postconducteur in opleiding moet je leren sorteren. Elke brief moet in het vakje met de juiste bestemming. Maar doe het wel snel, de trein is al bijna bij het volgende station!

Topotopper

Wie postconducteur wil worden, moet alle plaatsnamen van Nederland uit het hoofd kennen. Dan gaat het sorteren van de post veel sneller. Zoek de bijzondere plaatsnaam op de kaart van Nederland.

Red het pakket

Paniek! Er is een pakketje zoekgeraakt. Vind het verloren pakket en zoek uit voor wie het bestemd is, want een postconducteur mag nooit post kwijtraken.

Postzakken hengelen

Vroeger stonden er briefpalen langs het spoor. Terwijl de trein langzaam reed, kon de postconducteur met een speciaal apparaat een postzak uit de trein wisselen met een postzak aan de briefpaal. Dat was super moeilijk en het duurde maanden om dat te leren. Probeer het zelf!

Zoek de verschillen

Als postconducteur moet je goed kunnen kijken. Dat is nodig om plaatsnamen te herkennen, maar ook om stempels te verwisselen en de postzakken van de juiste etiketten te voorzien. Zoek de verschillen op de kaart.

Alle opdrachten gedaan? Post de kaart dan in de brievenbus en maak kans op een mooie prijs.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

Leeftijd