Rijksmuseum Twenthe

Paradox van de Deense Gouden Eeuw

23 mei 2021 t/m 29 augustus 2021

Tentoonstelling

Deze activiteit is afgelopen.

Vanaf 23 mei toont Rijksmuseum Twenthe schilderkunst uit de Deense Gouden Eeuw: ruim 50 hoogtepunten uit de Nivaagaard Collectie. Met werken van schilders die in de eerste helft van de 19e eeuw, in tijden van crisis, de nationale eenheid benadrukken.

Christoffer Wilhelm Eckersberg, Christen Købke, Martinus Rørbye, Thomas Lundbye en anderen. Aan het begin van de 19e eeuw belichten deze schilders de eenheid die Denemarken nodig heeft. Want juist als het tegenzit, is de behoefte naar mooie verhalen groot.

Een paradox

Gouden Eeuwen roept men uit in tijden waarin er behoefte is aan een verbindende factor, een goed verhaal waarin je kunt teruggrijpen op een schitterend, glorierijk, nationaal verleden. Voor Denemarken is het begin van de 19e eeuw echter allesbehalve glorierijk. Het land is een wereldmacht in verval: verloren oorlogen, het verlies van de vloot, een pijnlijke afscheiding met Noorwegen, de afbrokkelende monarchie en een staatsfaillissement. En uitgerekend op deze periode drukken zij trots het stempel van een Gouden Eeuw.

Verbeelding

De Deense Gouden Eeuw is geen heimelijk terugkijken naar een verloren verleden, eerder een reparatie, uitgevoerd door de verbeelding. Uit de as van een land in crisis herrijzen kunst, literatuur en wetenschap in een gouden tijdperk dat het Deense volk aan de hand moet nemen.

Nationalistisch sentiment

Ook de Deense schilderkunst draagt bij aan de gouden eeuw, met aan de basis de schilder Christoffer Wilhelm Eckersberg. In het land ontstaat een nationalistisch sentiment en in zijn werken benadrukt hij het authentieke Deense karakter. De Deense Gouden Eeuw is meer dan alleen een Deense aangelegenheid. Het illustreert de overgang naar het moderne Europa met schilderijen die nieuwe verhalen vertellen, een geïdealiseerd realisme dat voorloopt op het latere modernisme. Een uniek moment in de geschiedenis.

Tentoonstelling

Rijksmuseum Twenthe toont een dwarsdoorsnede van het gouden tijdperk voor Denemarken. De schilderijen en kunstenaars geven inzicht in de paradox die eraan ten grondslag ligt. De tentoonstelling is een samenwerking met de Nivaagaard Collectie, Nivå, Denemarken.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

23 mei 2021 t/m 29 augustus 2021