Museum de Fundatie

Nature Talks | kunst & design waarin de mens niet centraal staat

16 april 2022 t/m 21 augustus 2022

Deze activiteit is afgelopen.

15 alumni van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) gaan in Nature Talks de samenwerking met de natuur aan. Deze nieuwe Fundatie Future Factory-tentoonstelling laat andere manieren van omgaan met de wereld zien en biedt hoop voor het vermijden van de ondergang van de mensheid.

Perspectiefwissel

Musicerende planten, een rivier die zijn gedachten formuleert, paddenstoelen die via elektrische pulsen contact maken met ons; de natuur staan centraal. Het gaat de deelnemende makers niet zozeer om individuele acties tot het behoud van de natuur, zoals veganist worden of de auto laten staan. Hun doel is ons perspectief fundamenteel te veranderen en ons naast, of misschien wel onder, de natuur te plaatsen. Want om de toekomst van mensen in de wereld veilig te stellen is het noodzakelijk naar de natuur te luisteren en ons door haar te laten leiden. Nature Talks is een uitnodiging van de deelnemende kunstenaars aan ons om een begin te maken met het wisselen van ons perspectief.

HKU

Gastcuratoren Erwin Slegers, Anke Jongejan en Kelvin Godee, allen werkzaam bij HKU, zijn nauw betrokken bij de selectie van het werk voor Nature Talks. HKU stelt zich als taak studenten vanuit hun kunstenaarschap een nieuw perspectief te laten bieden op de samenleving. Nature Talks laat de stem te horen van een jonge generatie HKU-ontwerpers en -kunstenaars en toont hun uitgesproken blik op de wereld.

Nature Talks is de 2e tentoonstelling die Museum de Fundatie maakt in samenwerking met HKU waarin jonge makers de kans krijgen hun werk te laten zien aan een groter publiek. De tentoonstelling is onderdeel van de Future Factory, het laboratorium van Museum de Fundatie. Multidisciplinaire makers gaan hier op zoek naar de hartslag van de tijd. Welke thema’s bepalen de toekomst? Antwoorden zijn te zien in exposities zowel binnen als buiten het museum.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

16 april 2022 t/m 21 augustus 2022