Kunsthal Rotterdam

Youthquake. Verlangen naar eeuwige jeugd

23 januari 2021 t/m 22 augustus 2021

Deze activiteit is afgelopen.

Youth sells! De multimediale tentoonstelling Youthquake toont het tijdloos verlangen naar eeuwige jeugd. Aan de hand van mode, fotografie en video laat de Kunsthal zien hoe we jong-zijn in onze beeldcultuur, waar lifestyle de norm is, uitbundig vieren.

De mythische fontein van de eeuwige jeugd vormt het hart van het spectaculaire tentoonstellingsontwerp door multidisciplinair modehuis MAISON the FAUX. Een wervelwind van historische mini-me’s, runways met tienermodellen en seniore paradijsvogels is het audiovisuele startschot van de tentoonstelling waarin je ziet hoe mode, marketing en - sociale - media de afgelopen eeuw in de ban zijn geraakt van alles wat jong is. Een sprankelende tentoonstelling over volwassen kinderen en jeugdige senioren.

Mini-me

Dat mode de tijdgeest reflecteert, illustreren talloze stukken uit de collectie van Modemuseum Hasselt. Je ziet 19e-eeuwse kostuums voor miniatuurvolwassenen afgewisseld met hedendaagse mini-me- collecties van Dior en Gucci. In de jaren 20 en 60 van de vorige eeuw zetten de jeugdculturen zich af tegen de generatie van hun ouders met eigen kleding, muziek en taalgebruik.

Age does(n’t) matter

De jaren 90 vormen het hoogtepunt van de adoratie van de jeugd. In de tentoonstelling zie je hoe in advertenties steeds jongere en superslanke modellen voor de camera verschijnen. De film Forever uit 2006 van Julika Rudelius toont hoe Amerikaanse zestigers door cosmetische chirurgie krampachtig blijven streven naar een jong lichaam. En ook de fotoserie van Juno Calypso zoomt in op wat mensen ervoor over hebben om jonger te lijken. Modeontwerpers als Walter van Beirendonck en Bas Kosters gebruiken in hun collecties de kinderwereld als inspiratiebron. Tegelijkertijd zien we in Youthquake het ideaalbeeld kantelen: fashionistas omarmen momenteel breed de Granny Look. En portretten van de 99-jarige Iris Apfel – ’s werelds oudste tiener – bieden een sprankelend en hoopvol tegengewicht aan de adoratie van de jeugd.

Kijk voor meer info en tickets hier

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

23 januari 2021 t/m 22 augustus 2021