Cobra Museum voor Moderne Kunst

Het einde van de mensheid als nieuw begin

19 maart 2022 t/m 19 juni 2022

Tentoonstelling

Deze activiteit is afgelopen.

Het Cobra Museum presenteert in samenwerking met de Amstelveense Uitgeverij Leporello de tentoonstelling Het einde van de mensheid als nieuw begin.

Nieuw begin

In de Voordrachtszaal van het museum zijn 30 aquarellen van de Japans-Amerikaanse kunstenaar Yuriko Fujita Yamaguchi te zien, geschilderd naar aanleiding van een bijzondere collectie mythes uit de hele wereld. Deze oude verhalen, samengebracht door de Amstelveense emeritus-hoogleraar Mineke Schipper, geven elk hun visie op hoe het einde van de wereld eruit zou kunnen zien en ook op hoe dit kan leiden tot een nieuw begin.

Einde

Het einde van de mensheid houdt verhalenvertellers al duizenden jaren bezig. Mythes laten ons zien hoe mensen op verschillende plekken en door de eeuwen heen zich het einde van de wereld voorstelden. Yuriko Yamaguchi verbeeldt in haar schilderijen het bekende verhaal van de Zondvloed en laat zien hoe in een Hindoe-vertelling een brand de hele aarde in vuur en vlam zet, of hoe in een Chinese Han-mythe de hemel rampzalig instort. Sommige verhalen herinneren ons eraan dat de mensheid al eerder is weggevaagd en hoe het leven weer van voren af aan begon. In een Japanse vertelling weten de goden ons einde juist te voorkomen.

Red onze planeet

Verschillende werken zijn geïnspireerd op de afschrikwekkende toekomst die ons wacht als wij ons gedrag niet radicaal veranderen. In het licht van de alarmerende vervuiling en opwarming van de aarde en met de huidige coronapandemie in gedachten, hebben de werken van Yuriko Yamaguchi een dringende boodschap: red onze kwetsbare unieke planeet. Hoog tijd voor een nieuw begin. Nu.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

19 maart 2022 t/m 19 juni 2022