Amsterdam Museum aan de Amstel

Naald en draad als medicijn?

zaterdag, 18 februari 2023

Deze activiteit is afgelopen.

Op zaterdag 18 februari is Thread #1, het 1e event bij Continue This Thread. Met lezingen, speedtours en een workshop 'kleding helen' verken je de helende krachten van handwerk. Neem een kledingstuk mee en pas je opgedane kennis gelijk toe.

Uitlaatklep

In tijden van conflict, eenzaamheid en rouw kan handwerk voor veel mensen een uitlaatklep zijn. De herhaaldelijke handelingen geven een gevoel van rust en de zogenoemde breitherapie laat gelukshormonen vrij, denk aan dopamine. Kun je handwerk als medicijn voorschrijven? Thread #1 verkent de helende krachten van handwerk. Van lezingen door Indiase 'kledingchirurgen': Rafoogars, live vanuit India tot een spa-ervaring van de Feministische Handwerk Partij die je uitnodigt mindfull te repareren.

Thread #1

• Twee korte lezingen in samenwerking met Modemuze. Één door Lipika Bansal, oprichter van Textiel Factorij. De ander door de helende kracht van breien en haken vanuit medisch perspectief.
  • Speedtours Continue This Thread door curator Roberto Luis Martins en Quita Schabracq, tentoonstellingsvormgever .
  • Workshop ‘kleding helen’ door Feministisch Handwerk Partij (FHP). De FHP is een politieke feministische kunstenaarsbeweging die zich bezighoudt met studeren, repareren, spreken, oplappen, ontleren en verstellen. De FHP wil herstel bewerkstelligen van de verstoorde relatie tot onze directe omgeving en van een beschadigde wereld in zijn geheel. Textiel repareren speelt hierin een belangrijke rol: het is een oefening in vertragen, belichamen en transformeren.

Neem iets mee om te repareren van jezelf of een geliefde en breng de techniek gelijk in praktijk.

Deze activiteit is afgelopen. Je kunt hier niet meer aan deelnemen.

Bekijk alle actuele activiteiten op Zien & doen

Datum & tijd