Museum MORE

MORE & meer. Realisme van 1900 tot nu

6 Oktober 2022 bis einschl. 5 März 2023

Diese Aktivität wurde beendet.

MORE & meer: een totaal nieuwe opstelling van de eigen collectie, met veel kunst die nog niet eerder te zien was, aangevuld met 30 bruiklenen van hedendaagse kunstenaars.

Ik zie wat jij niet ziet

In de nieuwe opstelling die maar liefst 6 zalen beslaat, bevraagt het museum de traditionele opvattingen over ‘de werkelijkheid’ zoals kunstenaars die kunnen verbeelden. Jij als bezoeker bent daarbij nadrukkelijk aan zet. Want wat is die werkelijkheid nou eigenlijk? Het suggereert een vaststaand gegeven, iets dat voor iedereen ‘waar’ is. Maar niets is minder waar: iedereen ziet de werkelijkheid of geeft hem anders weer.

Out of the box

Artistiek directeur Maite van Dijk: 'Interessant is dat sommige van deze kunstenaars hun eigen werk niet onmiddellijk zouden bestempelen als ‘realistisch’ of ‘figuratief’. En dat is juist de vraag waar geen eenduidig antwoord op bestaat. Het is ook niet de bedoeling deze kunst in ‘ouderwetse’ hokjes in te delen, wel om die vooral met verwondering en fascinatie opnieuw te bekijken'.

Verrassend

De prikkelende vraagtekens zijn verzameld rond verschillende thema’s. Je ziet bijvoorbeeld kunst die nét echt lijkt of juist een raadselachtige werkelijkheid verbeeldt die je ongemakkelijk kan maken. Er is een rijk spectrum aan schilderijen, fotografie, video, sculpturen, wandkleden en digitale installaties, associatief gegroepeerd dwars door decennia heen. Wat hebben bijvoorbeeld de tere schilderijen van Jan Mankes gemeen met de 100 jaar jongere filmkunst van Guido van der Werve? Misschien een diepgeworteld verlangen naar schoonheid en troost. En waarom roepen de foto’s van Rineke Dijkstra en de werken van Marlene Dumas soms een onbestemd gevoel van onbehagen op? Is dit de bedoeling van de maker of vooral de ervaring van de kijker?

Diese Aktivität wurde beendet. Daran können Sie nicht mehr teilnehmen.

Alle aktuellen Aktivitäten anzeigen auf Was läuft?

6 Oktober 2022 bis einschl. 5 März 2023

Museum MORE