Museum Jan Cunen

Jan Rothuizen - De Zachte Atlas

8 Juli 2022 bis einschl. 28 August 2022

Diese Aktivität wurde beendet.

Een intrigerende mix aan tekst en tekening, aan taal, associaties, weetjes en waarheden. Als kunstenaar Jan Rothuizen (Amsterdam, 1968) door de stad wandelt, vangt hij van alles uit de lucht dat hij samenbrengt in één tekening.

Helder

Zijn tekeningen hebben veel lagen informatie die hij op zijn eigen manier ordent. Door zijn oprechte kijk en scherpe grafische stijl hebben zijn tekeningen een bijzondere helderheid. Voor het project Camping Cunen voegt Rothuizen nu ook Oss toe aan zijn grotere serie De Zachte Atlas. Niet alleen zijn eigen belevingswereld komt aan bod tijdens zijn ontdekkingstochten. Hij verruimt zijn blikveld door de mensen die hij ontmoet een stukje mee te laten wandelen op zijn associatieve reis. Deze liefdevolle en nieuwsgierige weergaven van mensen in hun meest persoonlijke omgeving – een kamer in hun huis- noemt hij ‘portretten’. Zo neemt hij je mee naar de woonkamer van Kinky Denise, een webcamgirl of van zijn oude benedenbuurvrouw.

Jan Rothuizen in Oss

Ga je op zoek naar de identiteit van Oss, dan kom je al snel uit bij Oss als arbeidersstad. Een onderwerp dat Rothuizen ook in andere steden vastlegde. Bij zijn onderzoek naar de stad raakte hij geïnteresseerd in de hechte Turkse gemeenschap. In 1964 kwamen de eerste Turkse gastarbeiders naar Oss. Die migrantenachtergrond interesseert Rothuizen, onder andere vanwege het aspect van belonging: waar hoor je thuis? Of: wat maakt dat je je ergens thuis voelt? Onlangs kwam daar een persoonlijke band bij; Rothuizens vrouw is geadopteerd en kwam er recentelijk achter dat haar biologische moeder in Turkije woont. Rothuizen: ‘Ik kijk nu anders naar de Turkse gemeenschap. Dat is ook onze familie.’ In Oss ontmoet hij bijzondere stadsbewoners door wier ogen hij opnieuw naar de eerder voor hem onbekende stad gaat kijken. Een stad beleef je zelden alleen. De portretten komen er gaandeweg bij in de tentoonstelling.

Diese Aktivität wurde beendet. Daran können Sie nicht mehr teilnehmen.

Alle aktuellen Aktivitäten anzeigen auf Was läuft?

8 Juli 2022 bis einschl. 28 August 2022

Museum Jan Cunen