Kunstmuseum Den Haag

Natuurlijke Pracht - De Terra Verde collectie

28 Mai 2022 bis einschl. 9 Oktober 2022

Diese Aktivität wurde beendet.

Kleuren met kracht, alsof ze niet vierhonderd jaar geleden, maar gisteren zijn gemaakt. Met verwondering én bewondering voor het hoogstaande vakwerk geeft de Terra Verde Collectie een inspirerend overzicht van Nederlandse majolica, tegels en Delfts aardewerk.

Bijzondere collectie

Met een blauwe grond, gemarmerd, of met ‘Italiaanse’ gele decoraties: niet alleen de zeldzaamste voorwerpen zijn verzameld, maar ook nog eens in een gave conditie. In de tentoonstelling Natuurlijke Pracht is deze bijzondere collectie voor het eerst in het openbaar te zien.

Thema's

In Natuurlijke Pracht komen verschillende thema’s aan bod, waaronder majolica met bloemdecoraties en het zogenaamde ‘Haarlemse geel’. Dit laatste is in het midden van de zeventiende eeuw waarschijnlijk slechts korte tijd geproduceerd en gedecoreerd in een Italiaanse stijl met veel putti (engeltjes). Heel bijzonder is ook een vitrine met gemarmerd Delfts aardewerk. Van dit zeldzame product hebben wereldwijd slechts zo’n vijftig objecten de tand destijds overleefd. Een mooi contrast met alle kleurenpracht vormt, naast de tinnen schotels, het wit Delfts. Ook hier is de fascinatie van de verzamelaar net als bij het tin gericht op de variatie van de vormen in plaats van op de decoraties.

Verhaal

Natuurlijke Pracht laat zien hoe mensenhanden eeuwen geleden uit een natuurlijk materiaal als klei prachtige objecten maakten. En hoe een liefhebber zich ontpopte tot een groot kenner die in de hele wereld op zoek ging naar unieke voorbeelden met een verhaal. Na zo’n vijftig jaar verzamelen is een groot deel van de keramiek uit de Terra Verde Collectie nu in Den Haag te zien.

Diese Aktivität wurde beendet. Daran können Sie nicht mehr teilnehmen.

Alle aktuellen Aktivitäten anzeigen auf Was läuft?

28 Mai 2022 bis einschl. 9 Oktober 2022

Kunstmuseum Den Haag