Huis Marseille

Variétés. Fotografie en avant-garde

24 Juni 2023 bis einschl. 22 Oktober 2023

Diese Aktivität wurde beendet.

Stap terug in de tijd naar de jaren 20 met de bijzondere collectie avant-gardistische en surrealistische foto's van Huis Marseille. Deze na 30 jaar herontdekte afdrukken uit het tijdschrift Variétés tonen baanbrekende fotografen als Man Ray, Germaine Krull en Berenice Abbott.

Geest van een nieuwe tijd

De vintage prints in deze tentoonstelling werden herontdekt in de archieven van het Vlaamse dagblad Vooruit. Ze waren oorspronkelijk gepubliceerd in Variétés, een invloedrijk Belgisch kunsttijdschrift. De collectie bevat werk van fotografen als Man Ray, Germaine Krull, Berenice Abbott, László Moholy-Nagy, Florence Henri en Eli Lotar, en weerspiegelt de geest van een nieuwe tijd. Variétés – dat slechts bestond van 1928 tot 1930 – was de creatie van Paul-Gustave van Hecke en E.L.T. Mesens, die de surrealistische signatuur en het internationale netwerk van het tijdschrift samenstelden. Fotografie speelde een belangrijke rol in het tijdschrift, gepresenteerd op vernieuwende manieren, zoals beelden die in groepjes van 2 of 4 op glanzend papier werden afgedrukt, waardoor nieuwe verbanden en interpretaties ontstonden.

Avant-garde en surrealisme

Ontdek een panorama van avant-garde fotografie en film uit het interbellum, met vintage foto's, tijdschriftspreads en filmfragmenten. Variétés combineerde anonieme foto's, postkaarten, filmstills, antropologisch documentair werk, mode- of sportopnamen met gesigneerde beelden van avant-gardefotografen tot poëtische, ironische en enigmatische pagina's vol fotografie. De tentoonstelling is een uitstekende gelegenheid kennis te maken met een nieuwe fotografische taal die ontstond in de jaren 20, gekenmerkt door ongewone camerahoeken, sterke diagonalen en extreme close-ups, en het gebruik van machines en levenloze voorwerpen die soms bezeten leken door bovennatuurlijke krachten.

De tentoonstelling Variétés. Fotografie en avant-garde is gebaseerd op Variétés, Revue d’avant-garde – Berenice Abbott, Florence Henri, Germaine Krull… de Amsab-collectie onthuld, een co-productie van Amsab-Instituut voor Sociale Geschiedenis, Gent, Tijdsbeeld, Gent, en Les Recontres d’Arles. Curator Sam Stourdzé in samenwerking met Robby Gobyn en Damarice Amao.

Diese Aktivität wurde beendet. Daran können Sie nicht mehr teilnehmen.

Alle aktuellen Aktivitäten anzeigen auf Was läuft?

24 Juni 2023 bis einschl. 22 Oktober 2023

Huis Marseille