Huis Marseille

Lindokuhle Sobekwa – Umkhondo. Tracing memory

21 Mai 2022 bis einschl. 4 September 2022

Diese Aktivität wurde beendet.

In Umkhondo. Tracing Memory verbindt Lindokuhle Sobekwa bestaand en nieuw werk met elkaar. Zijn familie, zijn voorouders en het landschap waarin zij voortleven vormen de rode draad in zijn oeuvre en zijn onderdeel van Sobekwa’s zoektocht naar een verklaring voor gebeurtenissen uit het verleden.

Afkomst en identiteit

In de allereerste museale tentoonstelling van de jonge en buitengewoon getalenteerde Zuid-Afrikaanse fotograaf Lindokuhle Sobekw verstrengelen verschillende verhaallijnen zich in een ontroerend oeuvre. Je kunt het zien als een autobiografisch narratief, met onderliggend een zoektocht naar afkomst en identiteit. Sobekwa maakt gebruik van verschillende technieken en media om zijn verhalen te ondersteunen, zonder hierbij zijn herkenbare beeldtaal te verliezen. Moeiteloos wisselt hij af tussen zwart-wit en kleur digitaal & analoog en stilstaand & bewegend beeld.

Familie, voorouders en landschap

In Umkhondo. Tracing Memory verbindt Lindokuhle Sobekwa (Johannesburg, 1995) bestaand en nieuw werk met elkaar, om zo de thematische lijnen die door zijn foto’s lopen te kunnen traceren. Zijn familie, zijn voorouders en het landschap waarin zij voortleven vormen de rode draad in zijn oeuvre en zijn onderdeel van Sobekwa’s zoektocht naar een verklaring voor gebeurtenissen uit het verleden. Zijn ontroerende en persoonlijke werk richt de blik zowel op zijn directe omgeving als op zijn eigen identiteit en de daarmee verbonden grotere thema’s die in de Zuid-Afrikaanse samenleving spelen.

Umkhondo

Umkhondo kan in het Xhosa, de moedertaal van de fotograaf, veel verschillende betekenissen hebben. Het kan verwijzen naar het traceren of opsporen van iets, maar het kan ook een aanwijzing, symptoom of voetafdruk zijn. In de tentoonstelling traceert Sobekwa verschillende routes door zijn eigen werk en verbindt hij bepaalde mysterieuze gebeurtenissen met elkaar. Zo brengt hij zijn eigen narratief in kaart.

Diese Aktivität wurde beendet. Daran können Sie nicht mehr teilnehmen.

Alle aktuellen Aktivitäten anzeigen auf Was läuft?

21 Mai 2022 bis einschl. 4 September 2022

Huis Marseille